Intriguing Brands & Siderit toosten met gin op internationaal succes!

Op zoek naar uitstekende gin

Als bourgondiërs weten we in Vlaanderen maar al te goed wat lekker is. Ook Intriguing Brands uit Aalst heeft daar een neus voor.

Deze onderneming, anderhalf jaar geleden opgericht als deel van het foodconsultancybedrijf Bizzon Group, zoekt wereldwijd naar fabrikanten van kwaliteitsvolle en unieke voedingsproducten en helpt hen om die op de Beneluxmarkt en binnen Europa te commercialiseren.

Gin boomde al een tijdje in ons land. “Maar we bezaten nog geen gin in ons portfolio”, vertelt Steve De Vos, partner bij Vlaamse voedingsdistributeur Intriguing Brands. Op zoek naar een internationale partner klopte het bedrijf aan bij Patrick De Molder, accountmanager bij Enterprise Europe Network Vlaanderen.

Patrick De Molder toonde de bedrijfsleiders de mogelijkheden van de Partnering Opportunities Database. Die staat vol met voorstellen voor internationale samenwerking, van tal van buitenlandse bedrijven. Samen vonden ze een interessante ginfabrikant met een unieke distilleermethode uit de Spaanse regio Cantabrië: Siderit.

Eerste stappen

Het Spaanse bedrijf koesterde al exportplannen. Maar het dacht daarbij niet meteen aan Europa, eerder aan Mexico en Zuid-Amerika. Toen Siderit over de interesse van Intriguing Brands hoorde, vlogen ze over voor een eerste ontmoeting.

Een mooi huwelijk leek in de maak, maar beide bedrijven hadden wel nog enkele barrières te overwinnen. “Bijvoorbeeld op taalvlak. De meeste Spaanse ondernemingen hebben maar één Engelstalige manager. Bovendien hechten ze vaak minder belang aan stipte logistiek, regels en kwaliteitscontroles”, herinnert Steve De Vos zich.

Werken aan vertrouwen

Maar die belemmeringen vormden volgens de Vlaamse bedrijfsleiders geen onoverkomelijk problemen. Siderit focust op zijn product, Intriguing Brands is sterk georganiseerd. Samen vormen ze een ideale match, tussen twee bedrijven en twee culturen.

Uiteraard moesten de ondernemingen het eerste jaar wel vertrouwen opbouwen. Noël Christiaens, ook partner bij Intriguing Brands: “Het was belangrijk dat we tot het juiste partnership kwamen, aangezien we van elkaar afhangen. De communicatie verliep daarbij niet telefonisch of via e-mail, maar face-to-face. Eenmaal we elkaar volledig vertrouwden, was the sky the limit. We merkten bij onze Spaanse partner veel goesting om te ondernemen.”

Uniek verhaal van vier ginsmaken

Belangrijk is dat Siderit zich goed kan vinden in de marketingaanpak van Intriguing Brands. “We importeren niet zomaar hun product, maar voegen er een waarde aan toe, vertrekkende vanuit de behoeften van de consument. We creëren een beleving rond hun dranken”, aldus Steve de Vos.

Welk marketingverhaal vertelt de Vlaamse partner dan? “De meeste mensen weten niet dat gin in vier determinerende smaken bestaat: spicy, floraal, citrus en zoet. Wij brengen als enige dit volledige gamma binnen één premiummerk op de markt.”

Daarnaast hanteert Siderit een unieke distilleermethode. Noël Christiaens: “In een klassieke koperen stookketel verkrijg je zowel ethanol als slechte methanol. Bovendien verdwijnt een deel van de fijne aroma’s. Siderit stookt echter in een glazen stookkolom, als enige ter wereld. Door de zuiverheid van het glas bekomt de fabrikant pure ethanol, en geen methanol. Het resultaat is een van de zuiverste gins ter wereld. Een drank die zeer aromatisch en complex is, maar toch evenwichtig.”

De ginproducent innoveert trouwens nog meer. “Cantabrië kent veel melklandbouwbedrijven. Dat inspireerde onze Spaanse partner om een wodka van melk te maken, in glazen melkinstallaties. Zo bestaan er wereldwijd maar drie.”

Doorslaand succes

De gins van Siderit slaan sterk aan. Zo behaalden ze al gouden medailles tijdens prestigieuze competities in Brussel, Londen en San Francisco. Ook de retailers en consumenten zijn enthousiast. “In ons eerste jaar, 2016, hoopten we 5.000 flessen te verkopen. Het werden er 20.000”, glundert Steve De Vos.

Beide bedrijven bloeien dan ook volop. Intriguing Brands verkoopt al voedingsproducten aan alle retailers uit ons land. Ook in Spanje lopen de zaken prima: “Siderit groeide van 3 naar 20 medewerkers Bovendien bouwen ze ook een nieuwe productiesite.”

Uitbreiding in Spanje

De Spaans-Vlaamse samenwerking breidt zich uit naar andere voedingsbedrijven uit dezelfde Spaanse streek. “Ook hun producten verkopen we hier al in een speciale box. Daarnaast willen we de bedrijven daar doen samenwerken, om nieuwe producten te ontwikkelen”, vervolgt Noël Christiaens.

En de volgende stap? Dat is de Spaanse markt zelf verder veroveren. “Want vandaag is Siderit daar nog niet overal beschikbaar, ook niet in de retail. We willen hen ook helpen slagen in eigen land, door onze expertise te delen. Dit is de omgekeerde wereld: eerst succes boeken in de Benelux, en dat daarna vertalen naar thuis. Maar de ginproducent voelt er zich prima bij en voor ons vormt dit een nieuwe uitdaging!”

www.intriguingbrands.be

Ginflessen

De smaak van internationaal succes te pakken?

Wil u net als Siderit en Intriguing Brands internationale ambities waarmaken? Misschien staat ook uw geschikte businesspartner in de Partnering Opportunities Database van Enterprise Europe Network. Deze bron bevat duizenden recente, grensoverschrijdende businessvoorstellen.

Raadpleeg de databank nu via www.enterpriseeuropevlaanderen.be.

Of neem contact op met onze specialisten: